Ontdek Oekraïne Festival | volledige programma

zondag 17 december 2023 van 10:30 tot zondag 07 januari 2024 16:00
vrij
Ontdek Oekraïne Festival | volledige programma

Click here for the full program in English/Повна програма українською мовою

Van 17 december tot en met 7 januari richt de Stevenskerk de aandacht op Oekraïne.
Met een gevarieerd programma voor jong en oud wil de Stevenskerk de cultuur van Oekraïne dichterbij brengen. Samen met betrokken organisaties en vrijwilligers betuigen we zo onze steun in de strijd tegen de Russische agressie.

Het festival wordt georganiseerd door de Stevenskerk in samenwerking met Nijmegen4Ukraine, Volya Ukraine, Instituut voor Oosters Christendom (IVOC), Oecumenisch Citypastoraat Nijmegen (OCP), Spadeateliers.

17 december – 7 januari, dagelijks
Tentoonstelling Oekraïense iconen op resten van munitiekisten

Deze bijzondere iconententoonstelling toont 25 iconen van twee Oekraïense icoonschilders, Oleksandr Klymenko en Sonya Atlantova. Zij schilderden de iconen vanaf 2014 op restanten van munitiekisten die werden gevonden aan het front. Deze bijzondere iconen zijn te koop, en de opbrengst is voor gezondheidszorgprojecten in Oekraïne. Meer informatie.

17, 18, 19, 21, 22 december 11 - 16 uur
Workshop: Borduren / Vyshyvanka

Laten we samen borduren, doe mee aan onze workshops waarin we traditionele elementen uit de Oekraïense “vyshyvanka” borduren. Iedereen kan op elke dag en op elk moment meedoen. Samen maken we een groot tafelkleed, dat we gaan gebruiken bij het kerstdiner op 25 december. Vyshyvanka (borduurwerk) is een belangrijk element van de Oekraïense cultuur en symboliseert de langdurige familietradities die zo kenmerkend zijn voor de Oekraïense samenleving. Meer informatie.

Zondag 17 december 14.30 uur
Opening van de tentoonstelling

De kunstenaars Oleksandr Klymenko en Sonya Atlantova vertellen over hun werk. Daarnaast is er een gesprek met de ambassadeur van Oekraïne Oleksandr Karasevych en prof. dr. Alfons Brüning (expert op het gebied van religie en kunst). De Oekraïense Mariia Oliinyk zal een persoonlijk verhaal vertellen over de gezondheidszorg in oorlogstijd
Het Oekraïens ensemble “Makivka” zal deze middag Oekraïense liederen ten gehore brengen. Meer informatie.

Zondag 24 december 14.00 uur
Voorlezen voor kinderen in de Nederlandse en Oekraïense taal.
Meer informatie.

Maandag 25 december 16.00 uur
Kerstmaaltijd voor iedereen die niet thuis kan zijn (Vrijwillige bijdrage, aanmelden verplicht)
150 gasten worden in de Stevenskerk uitgenodigd om aan lange, mooi gedekte tafels, met elkaar verhalen, iets van hoop en natuurlijk heerlijk eten en drinken, te delen. Een bijzonder kerstdiner bereid door jongeren met een vluchtelingenachtergrond, met muziekoptredens, en wie weet, een dansje… Meer informatie.

28, 29, 30 December - 2 Januari - 11:00 – 16:00 uur
1 januari 14:00 – 16:00 uur
Workshop: Stuur je wensen naar Oekraïne

Doe mee met onze creatieve workshops over het maken van nieuwjaarskaarten. Tijdens de workshops kun je unieke kaarten maken met jouw wensen die naar Oekraïne worden opgestuurd. Meer informatie.

2, 3, 4, 5 januari, 14.30 uur
Vertoning van documentaires over de Oekraïne

Ga in gesprek met mensen uit Oekraïne over de getoonde documentaires. Meer informatie.

3, 4, 5, Januari - 11 -16 uur
Workshop: Samen knutselen op de Oekraïense manier

Maak traditionele Oekraïense dieren en poppen van gras, met kunstenares Olga Zhukova.
Een traditioneel vogeltje of dier van hooi (droog gras). In Oekraïne maakt zij prachtige kunstwerken van hooi: poppen, vogels, schapen, geiten en meer. Samen zullen we een kleurrijk vogeltje van hooi en draad maken.
Met behulp van natuurlijke materialen creëert Olga poppen en dieren. We nodigen je uit om deel te nemen, welke taal je ook spreekt. Zoals je zult zien, zal alles begrijpelijk zijn, zelfs zonder woorden! Meer informatie.

Donderdag 4 januari 14.30 uur
Discussie over de oorlog in Oekraïne

Perspectieven van historici en experts op het gebied van internationale betrekkingen.
Historici van de Radboud Universiteit en Kiev-Mohyla Universiteit en vertegenwoordigers van de Nederlandse en Oekraïense diplomatieke missies, zullen vanuit historisch perspectief reflecteren op de Russische oorlog in Oekraïne. Discussieer mee en stel uw vragen. Meer informatie.

Donderdag 4 januari 16.00 uur
Documentaire Culture vs. War

Een exclusieve vertoning van de documentaire van het Oekraïense project ‘Culture vs. War’,
een artistieke studie over Oekraïense kunstenaars die hun land verdedigen en nieuwe betekenissen van de Oekraïense cultuur creëren. Meer informatie.

6 Januari – 11:00 – 16:00 uur
Workshop: traditionele schilderstijl Petrykivka met kunstenaar Olena Smirnova

Leer schilderen in de unieke en karakteristieke Oekraïense schilderstijl Petrykivka, staat op de UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed. (deelname vanaf 13 jaar) Meer informatie.

Zondag 7 januari 14.30 uur
Muzikale Afsluiting Ontdek Oekraïne Festival

Op zondag 7 januari sluiten we het Ontdek Oekraïne Festival af met muziek van Oleksandr Yukhymovych, een Oekraïense violist, dirigent en componist en het Oekraïense koor "Kvitka" (Bloem). Meer informatie.

Oekraïne souvenirs
Tijdens het festival kun je traditionele Oekraïense handgemaakte souvenirs kopen; cadeaus voor thuis, modeartikelen en decoraties.