Tentoonstelling ‘Iconen op resten van munitiekisten’ | Ontdek Oekraïne Festival

expositie
vrij
Tentoonstelling ‘Iconen op resten van munitiekisten’ | Ontdek Oekraïne Festival

Click here for the program in English

Deze bijzondere iconententoonstelling toont 25 iconen van twee Oekraïense icoonschilders, Oleksandr Klymenko en Sonya Atlantova. Zij schilderden de iconen vanaf 2014 op restanten van munitiekisten die werden gevonden aan het front.

Deze bijzondere iconen zijn te koop, en de opbrengst is voor gezondheidszorgprojecten in Oekraïne.

Het echtpaar Oleksandr Klymenko (1976) en Sonya Atlantova (1981) begon in 2014 met dit kunstproject. De iconen op de restanten van munitiekisten verwijzen naar de twee kanten van de werkelijkheid van Oekraïne sinds 2014. Aan de ene kant is dat de hardheid, het geweld en de verwoesting van de oorlog, aan de andere kant het verlangen naar en het geloof in een hemelse werkelijkheid die leidt tot heelheid en bevrijding van kwaad.

Oleksandr Klymenko en Sonya Atlantova willen met hun werk een teken van hoop stellen en laten zien dat dood en verderf niet het laatste woord hebben. Hun werk verbeeldt de transformatie van tekens van dood naar symbolen van leven. Met dit kunstproject hebben de icoonschilders bovendien een humanitair doel. Met de opbrengst van de verkoop van iconen werd een mobiel hospitaal aan het front gesteund. Nu wordt geld ingezameld voor de begeleiding van gewonde soldaten en burgers op de weg naar fysiek en geestelijk herstel.

Tijdens de expositie is ook het boek ‘One year reporting from Kharkiv’ beschikbaar met de columns van hoogleraar huisartsgeneeskunde in Kharkiv prof. Olekssi Korzh over de effecten van de oorlog op de gezondheid en gezondheidszorg in Kharkiv waar veel ziekenhuizen en zorginstellingen door bombardementen werden getroffen. De columns werden geschreven in de periode van maart 2022 tot maart 2023. Het boek werd uitgegeven door de European Forum for Primary Care. De columns werden geschreven in de periode van maart 2022 tot maart 2023. Het boek werd uitgegeven door de European Forum for Primary Care en is online beschikbaar: ONE YEAR REPORTING FROM KHARKIV (euprimarycare.org)

Opening tentoonstelling 17 december 14:30 - 16:30 uur

De kunstenaars Oleksandr Klymenko en Sonya Atlantova vertellen over hun werk. Daarnaast is er een gesprek met de ambassadeur van Oekraïne Oleksandr Karasevych en prof. dr. Alfons Brüning (expert op het gebied van religie en kunst). De Oekraïense Mariia Oliinyk zal een persoonlijk verhaal vertellen over de gezondheidszorg in oorlogstijd. Het Oekraïens ensemble “Makivka” zal deze middag Oekraïense liederen ten gehore brengen.

Woord van welkom door Theo Andriessen, directeur Stevenskerk

Groetwoord van ambassadeur van Oekraïne in Nederland, Oleksandr Karasevych

Presentatie van het icoonproject door kunstenaars Sonya Atlantova and Oleksandr Klymenko

Gezondheidszorg in oorlogstijd, een persoonlijk verhaal door Mariia Oliinyk.
 Mariia Oliinyk is universitair hoofddocent aan de Nationale Medische Universiteit in Kharkiv. Zij promoveerde in 2017 en werkte op de afdeling reumatologie van het ziekenhuis in Kharkiv. In 2022 kwam zij met haar dochter vanwege de oorlog naar Nederland. Maria zal spreken over de gevolgen van de oorlog voor de gezondheidszorg in Kharkiv: “The war affects people in different ways. Somebody has to flee, somebody loses his house, somebody loses his friends or relatives, and somebody doesn't get healthcare on time and loses his life. It did not happen a long time ago it`s happening now, every moment in Ukraine”.

Religieuze kunst in oorlogstijd door prof. dr. Alfons Brüning.
Alfons Brüning is directeur van het Instituut voor Oosters Christendom in Nijmegen. Tevens is hij bijzonder hoogleraar Orthodoxie en Vredesopbouw aan de PTHU/VU in Amsterdam. In zijn bijdrage reflecteert hij op de vraag naar de zeggingskracht van iconen die geschreven zijn op materiaal dat verwijst naar oorlog en vernietiging.

Het Oekraïense koor Makivka zal deze middag Oekraïense liederen ten gehore brengen.

Dagvoorzitter is Geert van Dartel, voorzitter van het bestuur van IVOC en voorzitter van de Raad van Kerken in Nederland.

Ontdek Oekraïne Festival

Dit evenement maakt deel uit van het Ontdek Oekraïne Festival. Met een gevarieerd programma voor jong en oud wil de Stevenskerk de cultuur van Oekraïne dichterbij brengen. Samen met betrokken organisaties en vrijwilligers betuigen we zo onze steun in de strijd tegen de Russische agressie. Meer info.