Discussie over de oorlog in Oekraïne | Ontdek Oekraïne Festival

donderdag 04 januari 2024 van 14:30 tot 16:00
Discussie over de oorlog in Oekraïne | Ontdek Oekraïne Festival

Click here for the program in English

Discussie over de oorlog in Oekraïne: Perspectieven van historici en experts op het gebied van internationale betrekkingen

Op 4 januari, van 14.30 – 16.00 uur, organiseren de Stevenskerk en Nijmegen4Ukraine een discussie over de Russische oorlog tegen Oekraïne. Hieraan zullen Nederlandse en Oekraïense experts op het gebied van geschiedenis en internationale betrekkingen meedoen. Discussieer mee en stel uw vragen.

Sprekers

• Prof. dr. ir. Joris Voorhoeve, voorzitter Raad van Toezicht van Open Door Ukraine, Minister van Defensie (1994-1998), vicevoorzitter van de Adviesraad Internationale Vraagstukken.
  • Prof. Wim van Meurs, Departementsvoorzitter - Departement Geschiedenis, Kunstgeschiedenis en Oudheid, Radboud Universiteit
  • Prof. Olexiy Haran (online) afdeling Vergelijkende Politiek aan de Nationale Universiteit van Kyiv Mohyla Academie (UKMA), oprichter en directeur van de UKMA School for Policy Analysis
  • Maria Zolkina (online), Hoofd regionale veiligheids- en conflictstudies bij de Ilko Kucheriv Democratic Initiatives Foundation (Oekraïne), Research Fellow aan de London School of Economics and Political Science
  • Maria Shaidrova, Promovendus op het gebied van migratie, Universiteit van Tilburg, oprichter/voorzitter stichting OPORA

Vragen voor tijdens de discussie: reflecteren op de Russische oorlog in Oekraïne vanuit historisch perspectief - wat kunnen we als maatschappij en als individu leren van de lessen uit de Tweede Wereldoorlog? Welke veranderingen brengt de oorlog in Oekraïne (en andere landen) voor Europa en de wereld voor publieke opinie, veiligheid, politieke ontwikkelingen, beleid, rechtsstaat, internationale orde, migratiestromen en individuele perceptie van geschiedenis en solidariteit? Wat zijn de perspectieven voor een veilige toekomst voor Oekraïne en Europa?

U bent van harte uitgenodigd om deel te nemen aan de discussie. Na afloop een pianorecital met Oekraïense liederen door de Nederlandse componist Frans Wentholt.

Wilt u komen? Stuur een mail naar nijmegen4ukraine@gmail.com. Vanwege beperkte capaciteit willen we weten hoe veel mensen er komen (aanmelden is niet verplicht).

Ontdek Oekraïne Festival

Dit evenement maakt deel uit van het Ontdek Oekraïne Festival. Met een gevarieerd programma voor jong en oud wil de Stevenskerk de cultuur van Oekraïne dichterbij brengen. Samen met betrokken organisaties en vrijwilligers betuigen we zo onze steun in de strijd tegen de Russische agressie. Meer info.