Prijsuitreiking Preekschrijfwedstrijd over gender en geaardheid

vrijdag 19 april 2024 van 20:00 tot 21:30
Prijsuitreiking Preekschrijfwedstrijd over gender en geaardheid

Man en vrouw schiep Hij/Zij hen?

De kijk op genderidentiteit en seksuele geaardheid in onze samenleving is volop in beweging en de opvattingen lopen sterk uiteen. In de christelijke context vraagt dit om een actuele bezinning op bijbelse teksten over vrouwelijkheid, mannelijkheid en seksualiteit Als thema voor de preekschrijfwedstrijd 2024 heeft Liberaal Christendom, platform voor vernieuwende theologie, daarom gekozen voor het thema gender en geaardheid.

Deelnemers aan de preekschrijfwedstrijd krijgen vijf suggestieteksten voorgelegd, maar mogen ook een andere passage uit de Bijbel kiezen. Er zijn twee deelnemerscategorieën: een voor leken en een voor professionele theologen.

De jury beoordeelt de preek op originaliteit en kijkt hoe de schrijver de tekst en het hedendaagse gesprek over gender en seksuele identiteit verbindt. De bijdrage dient geschikt te zijn als verkondiging in een kerkdienst of een vergelijkbare samenkomst. Tijdens de prijsuitreiking, op 19 april 2024 in de Stevenskerk in Nijmegen, zullen de winnaars hun preek voordragen. De winnaars van beide categorieën ontvangen een speciaal voor de wedstrijd ontworpen wisselbokaal, ontworpen door kunstenaar Leo Lanser.

Het is de derde keer dat Liberaalchristendom.nl een preekschrijfwedstrijd organiseert. In 2019 was het thema ‘Een lastig verhaal’, in 2021 ‘Teksten met grote gevolgen’. Inzenden kan van 1 januari tot en met 23 maart 2024. Preken kunnen maximaal 700 woorden bevatten.

Meer informatie of meedoen aan de wedstrijd?

Kijk op de website van Liberaal Christendom