Titus Brandsma Lezing 2021

vrijdag 15 oktober 2021 van 15:00 tot 16:30
lezing
Entree:
Vrij, vooraf aanmelden is verplicht
Titus Brandsma Lezing 2021

Een reis naar het einde van tijd en ruimte

De 27e Titus Brandsma Lezing wordt in verband met de coronamaatregelen dit jaar gehouden op vrijdag 15 oktober 2021 in de Stevenskerk in Nijmegen.

Dit jaar is er een bijzondere spreker. We hebben Heino Falcke, hoogleraar astrodeeltjesfysica en radioastronomie van de Radboud Universiteit, bereid gevonden de Titus Brandsma Lezing uit te spreken. Falcke maakte in 2019 – samen met collega’s van over de hele wereld – de eerste foto van een zwart gat. Deze foto ging de hele wereld over.

Zwarte gaten zijn één van de bizarste, en meest fundamentele, voorspellingen van Einsteins relativiteitstheorie. De extreme concentratie van materie in een zwart gat heeft een aantrekkingskracht dusdanig sterk dat zelfs licht niet kan ontsnappen. Het is het einde van tijd en ruimte.

Naast wetenschapper is Falcke ook lekenpredikant. Hij neemt ons tijdens de Titus Brandsma Lezing mee op een reis door het heelal. Aan de hand van een aantal Bijbelteksten verhaalt hij over de grootheid en de schoonheid van het heelal en de kleinheid van de mens. Falcke gaat in op de relatie tussen geloof en wetenschap en op de vraag hoe wij ons verhouden tot de natuur en de wereld om ons heen.​

“Of wij hier zijn [op aarde] of niet, maakt voor het heelal niet uit.

Maar als we [de mens] er niet zijn, is het een heelal zonder geloof, hoop en liefde. Dat is voor mij ondenkbaar.”

Na de lezing zal Christoph Lüthy, Radboud-hoogleraar Geschiedenis van de filosofie en decaan van de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen, in gesprek gaan met Heino Falcke.

Vanaf maandag 6 september kunt u zich voor de TBI Lezing aanmelden. Aanmelden is alleen nodig als u in de Stevenskerk erbij wilt zijn. Voor de livestream hoeft u zich niet aan te melden. Op de website van het Titus Brandsma Instituut staat tegen die tijd de link naar de livestream.

Meer informatie?

Ga naar de website van het Titus Brandsma Instituut