Sint Stevenssessies | Missa in tempore universalis contagii

zondag 12 september 2021 van 10:00 tot 11:15
concert,  klassiek
Sint Stevenssessies | Missa in tempore universalis contagii

Het Vaticaan heeft naar de wereld een formulier doen uitgaan om stil te staan bij de mondiale pandemie. Stan Hollaardt van de Schola Karolus Magnus heeft daar Gregoriaanse gezangen bij gezocht en deels binnen de Gregoriaanse traditie gecomponeerd.

Daardoor is een prachtig klinkende meditatieve aanpak ontstaan om stil te staan bij een plaag die iedereen op de wereld treft. Omdat het ook Gebroeders van Lymborch weekend is zou men een dienst in Middeleeuwse sfeer kunnen verwachten maar de regelgeving laat dat op dit moment niet toe.

Om naast de inspirerende meditatieve sferen van het Gregoriaans ook oog te hebben voor de concrete impact op de actualiteit zorgen Bram Wildeman en Peter van den Berg voor een directe relatie met het heden. Centraal staat daarbij het lied ‘Stil is de straat. Overal’ met aangepaste teksten zoals uitgevoerd in maart 2020 door het Meijer Quintet.De gezangen maken deel uit van de zondagochtenddienst van de stadskerk Nijmegen in de Stevenskerk. Op deze zondag met Eduard Kimman, Perla Akerboom en Hubert Hendriks.

Dit initiatief is tot stand gekomen vanuit RotaryClub Rijk van Nijmegen in combinatie met het programma van Nijmegen Klinkt, en wordt ondersteund door ACBN Evenementenbureau Nijmegen /Stichting Vierdaagsefeesten en Lindenberg Cultuurhuis met financiële bijdragen van Rabobank Rijk van Nijmegen, Poelmann v.d. Broek en Stichting Vlegel.

Kijk op de website van Nijmegen Klinkt